V ostatnom čase sa čoraz viac rozchádzajú názory odborníkov na konzumáciu mäsa, najmä u detí. Prečo by sme však nemali vylúčiť mäso z jedálnička našich detí? Aké druhy mäsa sú najvhodnejšie pre ne? Pri čom máme byť opatrní? Mäso je najlepším zdrojom bielkovín a deti ho potrebujú v období rastu takmer až dvojnásobne viac, ako dospelí. Samozrejme toto množstvo sa prispôsobuje veku, ale aj pohlaviu dieťaťa. Záleží tiež na tom, či dieťa aktívne športuje alebo ide o nešportovca.

  Živočíšne bielkoviny sú plnohodnotné bielkoviny, ktoré obsahujú všetky esenciálne aminokyseliny. V mäse nájdeme aj tzv. hémové (živočíšne) železo, ktoré sa účinnejšie absorbuje do tela ako nehémové. Mäso obsahuje vitamínové skupiny B, a to predovšetkým B12, ktorý je veľmi dôležitý pre správny rast a vývoj dieťaťa. Tento vitamín zlepšuje pamäť dieťaťa a jeho schopnosť sústreďovať sa. Vegetariáni si ho musia pravidelne dopĺňať.
Na prelome roku 2014 boli uskutočnené štúdie, ktoré ukázali prevahu kuracieho mäsa v jedálničku detí a tým aj nedostatok železa u niektorých detí. Z tohto dôvodu je potrebné do jedálneho lístka detí zaradiť aj iné druhy mäsa. Určite by sme nemali vynechať teľacie, hovädzie, morčacie, či králičie mäso. Avšak pozor! V záujme zdravia detí je nevyhnutné úplne vynechať zo stravy mastné druhy mäsa, údeniny, mäsové polotovary, ako sú párky, špekáčky alebo salámy (ani tie určené pre deti), či konzervy, ktorými si často mamičky zjednodušujú prípravu jedla. Viem, že je jednoduchšie uvariť údeninu (to je ešte tá lepšia alternatíva), nakrájať a naservírovať, alebo natrieť dieťaťu chlieb s paštétou, prípadne mu dať chlebík so salámou, ale takéto typy potravín nepatria do jedálneho lístka dieťaťa, pretože obsahujú naozaj veľa škodlivých látok, akými sú: vysoké percento soli, tuku, konzervačných látok a farbív, ktoré dráždia detský tráviaci trakt. Najlepšie je pre dieťa mäso variť, nie dusiť, nie piecť a nie vyprážať. Je to dôležité najmä na začiatku, keď začíname s mäsom u dieťaťa.
Veľký dôraz je potrebné klásť na zdroj mäsa. Napríklad moja skúsenosť s kuracím mäsom, kupovaným v obchodných reťazcoch bola taká, že jej konzumácia spôsobila mojej dcére rast prsníkov. Po vylúčení takéhoto mäsa sa jej hormonálny systém upravil. Preto všetkým mamičkám, ktorým záleží na zdraví jej rodiny, odporúčam nájsť si poctivého chovateľa, ktorému záležať bude na kvalite jeho chovu, nielen na kvantite. Verte mi, že sú takí chovatelia domácich zvierat. Zásadne nekupujem mrazené mäso. Taktiež vnútornosti nepatria do jedálneho lístka dieťaťa do troch rokov. Je nevyhnutné začať chudým, bielym mäsom, napríklad morčacím, králičím alebo kuracím. Červené mäso dávame deťom až od 8 mesiaca. Aj konzumácia mäsa si vyžaduje rozumnú mieru. Postačuje, ak ho má dieťa štyrikrát v týždni. Počas ďalších dní môžeme mäso nahradiť strukovinami, alebo vaječným žĺtkom.

Nezabúdajte, že deti, ale aj my dospelí potrebujeme pestrú a vyváženú stravu z kvalitných surovín.

The following two tabs change content below.
Rozália Kováčová

Rozália Kováčová

Volám sa Rozália Kováčová a som kvalifikovaná výživová poradkyňa, ktorá sa o dôležitosti zdravého stravovania presvedčila sama. Moja dcéra mala 5 mesiacov, keď sa jej začal prejavovať atopický ekzém, najprv tu a tam, ale časom sa jej ekzém rozšíril po celom tele. Minulý rok som sa začala odborne vzdelávať v oblasti výživy v Bratislave a potom v Prahe. Ekzém mojej dcéry sa natoľko upravil, že nemusíme brať lieky a nepotrebujeme ani kortikoidy. Preto som presvedčená o tom, že zdravá a vyvážená strava môže veľmi pozitívne vplývať na naše zdravie.
Rozália Kováčová

Latest posts by Rozália Kováčová (see all)